Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
27.05.2020, 19:00

Legendárna Slovenská strela sa vracia po šesťdesiatich rokoch, je to unikátny vozeň

Vlakový vozeň z roku 1936 prechádza od septembra 2018 celkovou renováciou za zhruba 1,3 milióna eur.

Šesťdesiat rokov nešiel unikátny železničný motorový vozeň Slovenská strela po koľajniciach. Stalo sa tak až v pondelok 25. mája. Vozeň síce ťahá lokomotíva, ale už po vlastných kolesách prešiel z areálu opravený firmou ČMŽO - elektronika v Hraniciach do lakovne rovnakej firmy v Přerove.

"Naposledy išiel tento vozeň po koľajniciach, keď ho prevážali do Kopřivnice, čo bolo niekedy v roku 1959 alebo 1960," potvrdil Jiří Střecha, ktorý ako odborný garant historických koľajových vozidiel na celkovú renováciu technickej národnej kultúrnej pamiatky dohliada.

Podľa projektového manažéra firmy ČMŽO - elektronika Andreja Baligu boli pod vlak pripevnené pôvodné zreštaurované podvozky, takže strela v pondelok naozaj po koľajniciach šla. "Samotné lakovanie potrvá zhruba tri týždne," podotkol Baliga.

Slovenská strela bola naposledy tmavočervená, to však bol až štvrtý náter. Teraz získa farbu z doby vzniku: skriňa bude višňovo červená, podvozok šedý a strecha dostane takzvaný starozlatý odtieň.

Objavili vzácnu fotografiu

"Kým višňovú červeň sme našli v tatrovkárskom vzorkovníku z roku 1935, starozlatý odtieň nebol špecifikovaný," zmienil Střecha.

Nakoniec sa farebnými skúškami podarilo určiť odtieň, čomu pomohla aj cenná farebná fotografia z roku 1937.

"Domnievali sme sa, že ide o kolorovanú snímku, ale nakoniec sme zistili, že je to originálna farebná fotografia, čo vtedy rozhodne bolo vzácnosťou," poznamenal Střecha. Fotografiu spravili na propagačné účely, lenže potom vznikol spor, kto vysokú sumu asi tisíc korún zaplatí.

"A vďaka tomu úradníci založili spis, kde sa fotografia dochovala," priblížil železničný odborník.

Koronavírusové reštrikcie zdržali opravu

Vlakový vozeň z roku 1936 prechádza od septembra 2018 celkovou renováciou za zhruba 35 miliónov korún (1,3 milióna eur), pričom hotových je približne sedemdesiatpäť až osemdesiat percent všetkých prác.

Po lakovaní bude nasledovať kompletizácia interiéru, potom určitý čas zaberie regulácia výkonu a doladenie motora, súčasne sa vybaví úradné schválenie do železničnej prevádzky.

Pôvodne malo byť všetko hotové tento rok v auguste. "Lenže vinou koronavírusových reštrikcií bol problém s niektorými dodávateľmi, preto sa nabral asi dvojmesačný sklz," upozornil Střecha.

Pokiaľ bude české ministerstvo regionálneho rozvoja s posunom súhlasiť, tak sa Slovenská strela zaskvie v pôvodnej kráse na konci októbra.

Vozeň po renovácii zamieri do Kopřivnice

Reštaurátori sa pri renovácii pozerajú niekdajším remeselníkom doslova pod ruky. A obdivujú ich zručnosť. "Technicky boli vynikajúce. Karoséria, skriňa vozidla alebo podvozok, to všetko je úplne precízna práca," potvrdil Střecha.

Upozornil však, že aj v 30. rokoch minulého storočia sa prejavil častý tuzemský neduh. "Motorový vozeň vznikal v časovej tiesni a na konci, keď sa robil interiér, je preto v niektorých detailoch poznať, ako sa nestíhalo," usmial sa.

A Střecha hneď spomenul konkrétny poznatok: "Podlaha je tvorená korkovou obdĺžnikovou dlažbou. Prekvapilo nás, že nie je položená od stredu, ale od kraja, pričom na druhej strane korok odrezali podľa potreby, takže uprostred je to trochu nakrivo." Nedostatok nebolo vidieť, pretože podlahu pokryl kobercový behúň.

Slovenská strela po konci renovácie zamieri opäť do Kopřivnice. "Umiestnime ju v presklenom pavilóne na konci vlečky v tatrovkárskom areáli. Bude susediť s novým múzeom nákladných áut Tatra, ktoré sa buduje v areáli bývalej zlievarne," uviedol riaditeľ Technického múzea Tatra Jan Jurkovič.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.