StoryEditor

Šanca stať sa vzorom v Európe

19.10.2007, 00:00

Združenie automobilového priemyslu (ZAP) SR sa pri prijímaní zákona o odpadoch stavalo k myšlienke vzniku Recyklačného fondu (RF) dosť kriticky. Po vzájomnej diskusii sme si však uvedomili, že naštartovanie procesu zberu a spracovania odpadov potrebuje prvotnú akumuláciu finančných prostriedkov. Historický vývoj a proces budovania kapacít a systému zberu a spracovania starých vozidiel v západnej časti Európskej únie sme totiž na Slovensku museli dobehnúť za podstatne kratší čas.
Celková suma finančných prostriedkov akumulovaných v Recyklačnom fonde za roky 2002 -- 6 presiahla 1,14 mld. Sk. Schválené dotácie zo sektora vozidiel RF na projekty v porovnateľnom období dosiahli hodnotu vyše 312 mil. Sk (v súčasnosti je celkový stav dotácií RF na projekty viac ako 455 mil. Sk) a podporili okrem iného výstavbu 19 spracovateľských miest, z ktorých 15 je už v prevádzke. Situácia sa zásadne zmenila k lepšiemu najmä potom, ako sa legislatívne doriešila povinnosť odovzdávať na spracovanie staré vozidlá vyradené z evidencie. Predchádzajúci legislatívny stav, ktorý na základe čestného vyhlásenia umožňoval majiteľovi ponechať si staré vozidlo, bol neudržateľný. Z celkového počtu niekoľko tisíc vyradených vozidiel sa napríklad v roku 2004 k spracovateľom dostalo len 723 kusov. Od 1. 4. 2005 bol zavedený kontrolný mechanizmus za platenie individuálne dovezených vozidiel. Úspešnosť výberu po tomto termíne je takmer stopercentná.
Od prijatia zákona o odpadoch v roku 2001 sme iniciovali viaceré zmeny legislatívneho základu tak, aby prišlo ku korektnému a efektívnemu fungovaniu celého procesu. Čo sa nám podarilo? Hneď po návrhu zákona o odpadoch sme presunuli výšku poplatku za vozidlo zo zákona do vyhlášky. Pôvodnú výšku poplatku päťtisíc korún sme po predložení analýzy MŽP SR znížili na tritisíc korún. Zrušili sme anomáliu v zákone, ktorá zaväzovala za dovoz platiť príspevok aj do sektora batérií a akumulátorov. Spoločne s RF a centrálnym registrom Prezídia Policajného zboru (PPZ) sme spracovali zoznam vozidiel, za ktoré individuálni dovozcovia nezaplatili poplatok do RF. Údaje sme poskytli MŽP SR, odborom životného prostredia miestne príslušným podľa registrácie vozidla a inšpekcii životného prostredia. Podporili sme 20 projektov spracovateľov a vytvorili sme zdravý základ na recyklovanie starých vozidiel.
Od 1. 1. 2006 sa novelou zákona o odpadoch zrušilo čestné vyhlásenie a nahradilo povinnosťou odovzdať odhlásené staré vozidlo spracovateľovi. Bez jeho odovzdania nie je možné trvalé vyradenie vozidla z evidencie Dopravného inšpektorátu (DI). Pevne verím, že po doriešení uvedených legislatívnych a kompetenčných problémov sa proces zberu a spracovania starých vozidiel naplno a efektívne rozbehne a Slovensko má tak šancu aj v tejto oblasti stať sa vzorom v Európe. Tým ukážeme, že aj myšlienka vytvorenia Recyklačného fondu, ktorú sme pred piatimi rokmi zvolili, bola správna.
Ing. Jozef UHRÍK, CSc., Dr.h.c. , prezident ZAP SR

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
16. apríl 2024 11:45