Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
14.03.2019, 00:00

Obmedziť vstup „špinavým“ autám naše mestá nechcú

Štát chce obmedziť vstup znečisťujúcich áut do miest už od leta. Ako jediná to u nás skúšala Žilina. Ostatné mestá sa zatiaľ o to príliš nesnažia.

Obmedziť vstup „špinavým“ autám naše mestá nechcú
Zdroj: TASR

Jazdíte na staršom alebo dieselovom aute? Z centier slovenských miest ich chce vyhnať Akčný plán na rozvoj elektromobility z dielne rezortu hospodárstva, ktorý v stredu schválila vláda. V ňom medzi opatrenia zaradila aj cieľ zaviesť nízkoemisné zóny v mestách už od 30. júna 2019. Samotné mestá však považujú túto ambíciu za nereálnu. Dôvod? Dodržiavanie obmedzení nevedia kontrolovať.


Žilina neuspela
Ako prvé mesto na Slovensku chcela staré autá z centra vyhnať Žilina už pred dvoma rokmi. Z centra mesta mali byť vylúčené autá nespĺňajúce ani emisnú normu Euro 3, teda všetky vozidlá vyrobené pred rokom 2000. Návrh sa však stretol s komplikáciami pri uvedení do praxe a napokon mesto iniciatívu stiahlo. Mali totiž problém dodržiavanie vstupu kontrolovať. „S vyhlásením nízkoemisných zón na území mesta Žilina momentálne nepočítame,“ vyjadril sa pre HN Ľuboš Slebodník, vedúci oddelenia mobility mesta Žilina. Znovuzavedenie nízkoemisných zón pripustil Slebodník jedine v prípade novelizácie zákona o obecnej polícii, ktorá umožní policajtom prístup k databáze vozidiel, kde by sa jednoducho dala overiť emisná norma vozidla a povolenie na vstup.


Banská Bystrica zasa uprednostňuje propagáciu ekologických foriem dopravy, ako je budovanie cyklotrás či zlepšovanie služieb MHD. Hovorkyňa magistrátu Dominika Mojžišová potvrdila, že z tohto dôvodu aktuálne na nízkoemisných zónach nepracujú.


Naopak, hovorkyňa Trenčianskeho samosprávneho kraja Veronika Rezáková HN informovala, že samospráva v súčasnosti pripravuje Plán udržateľnej mobility, ktorý by mal napomôcť zavádzaniu nízkoemisných zón v mestách kraja. Podobne aj magistrát hlavného mesta sa vyjadril, že zavedenie nízkoemisných zón má v pláne, konkrétny dátum však neuviedol. Aktuálne sa sústreďuje na riešenie dostupnosti alternatívnej dopravy v jeho blízkosti.


Problémy v detailoch
So zavádzaním obmedzení pre špinavé autá sa v praxi spájajú problémy. Dopravný analytik Jozef Drahovský tiež upozornil, že stále nie je jasný systém označovania a to, či poplatky takto vyzbierané pôjdu obciam alebo štátu. Z tohto dôvodu sa aj dátum 30. jún, ktorý si stanovil Akčný plán, zdá problematický.

„Ak by sme však napríklad akceptovali ako dostačujúce emisné kontroly áut a kontrolovali vjazd do vyhradených zón podľa evidenčných čísel, nevidím problém, prečo by sa to nestihlo,“ skonštatoval Drahovský. Systém označovania je podľa Drahovského navyše pro

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.