Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
17.01.2019, 00:00

Tendre zahlcuje zbytočná byrokracia

Firmy by mali zlepšovať svoje obchodné zručnosti aj smerom k štátu, tvrdí v rozhovore pre HN riaditeľ Inštitútu verejného obstarávania Jaroslav Lexa.

Tendre zahlcuje zbytočná byrokracia
Zdroj: Peter Mayer

Množstvo veľkých káuz na Slovensku je spätých práve s verejným obstarávaním. Prečo?
Nedá sa tomu úplne predchádzať. Nejaké kauzy tu boli a určite ešte budú. Ak ide do obstarávania niekto s bočným úmyslom, často sa to preklopí až do konania, ktoré je v rozpore so zákonom. Ale najčastejšie sa stretávam s neúmyselnými alebo formálnymi chybami. Väčšinou ide o neplnenie povinností a dochádza k tomu z dôvodu neznalosti. Treba si však povedať, že zákon o verejnom obstarávaní je relatívne jednoduchý. Stačí len opísať predmet zákazky, kvalitu a určiť, kedy treba doručiť ponuky, a, samozrejme, nastaviť podmienky vyhodnotenia ponúk.


Verejní obstarávatelia aj firmy sa však často sťažujú, že procesy sú zdĺhavé a problematické. Prečo to tak je, keď je zákon podľa vás jednoduchý?
Problémov nie je až tak veľa, ako sa zdá. Vezmite si, že verejných obstarávaní je niekoľko tisíc a sú dohromady v hodnote asi päť miliárd eur. Keď párkrát do roka vypukne nejaký škandál, tak percentuálne je to nízke číslo. Väčšina sa skutočne snaží dodržať zákon a hlavne nakúpiť to, čo treba. Treba si uvedomiť, že práve nákup je prvoradý. Podstatné je, aby verejný obstarávateľ na konci dostal presne to, čo potreboval – či je to už papier, nejaká stavba alebo motorové vozidlo. Novelou zákona sme práve preto chceli docieliť, aby boli tie ustanovenia ešte zrozumiteľnejšie. Máme tam napríklad dynamický nákupný systém, čo je elektronický systém nakupovania, ktorý mestám a obciam umožňuje nakupovať aj v priebehu dní, a to aj s uzavretím zmluvy. A to isté platí pre štát, ktorý má limit len 11 dní. Samozrejme, vždy treba používať zdravý rozum, zvážiť, akú komoditu nakupujem, aké sú štandardné dodacie lehoty, a snažiť sa o čo najširšiu súťaž. Kto povie, že vo verejnom obstarávaní nemožno nakúpiť kvalitne, tak buď klame, alebo je neinformovaný.


Majú verejní obstarávatelia dostatok odborníkov na to, aby si vedeli dobre nastaviť parametre pri verejnom obstarávaní?
Pred 10 až 20 rokmi sa príliš kládol dôraz na formalizmus. Dnes to je úplne inak. Napríklad pre úradný dynamický nákupný systém pripravujeme súťažné podklady, ktoré majú bez opisu predmetu zákazky dve a pol strany.


V praxi bývajú súťažné podklady oveľa dlhšie dokumenty.
Samozrejme, že to tak je, keď sa verejný obstarávateľ rozhodne, že v podkladoch bude donekonečna opisovať zákon a kopírovať tam jednotlivé ustanovenia. Každý, kto sa zúčastňuje na verejnom obstarávaní, by mal predsa vedieť, ako prebieha napríklad vysvetľovanie či predkladanie ponúk. My robíme všetko pre to, aby mohli aj podnikatelia predkladať súťažné podklady čo najjednoduchším spôsobom.


Čiže byrokracia je jedným z hlavných problémov vo verejnom obstarávaní?
Áno. Nielen vo verejnom obstarávaní. Ľudia sú zahlcovaní vecami, ktoré nikto nepotrebuje. Keď dorobíme celý systém aj s úradom podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu, tak predpokladáme, že podnikatelia budú predkladať minimum dokumentov. Uvediem príklad. Zmenili sme zákon, ktorý sa týkal podlimitných zákaziek, teda napríklad tých do 200-tisíc eur. Dnes dokáže podnikateľ tromi klikmi predložiť ponuku – iba sa elektro

Nedozvedeli ste sa všetko?

Predplaťte si jeden z troch digitálnych balíkov a získajte neobmedzený prístup k digitálnemu obsahu s ktorým vám nič neunikne.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.