V prvom kole prezidentských volieb by súčasný šéf rezortu diplomacie Miroslav Lajčák zdolal protikandidátov na účte s 32,3 percentami a v druhom kole by s výrazným náskokom 40,6 percenta porazil aj najsilnejšieho konkurenta Roberta Mistríka.
Takto by Lajčák skóroval v súboji o prezidentský palác podľa prieskumu agentúry Focus, ktorý vypracovala v čase od 7. do 14. novembra.
Podľa šéfa Focusu Martina Slosiarika je za Lajčákovým úspechom všeobecne pozitívna mienka verejnosti o jeho osobe.
„Vnímaný je tak, že prácu, ktorú robí, robí profesionálne. Na mysli mám predovšetkým jeho diplomatickú prácu. V tomto smere je akceptovaný, a to nielen doma, ale aj v zahraničí, čo je možno ešte podstatne dôležitejšie,“ zhodnotil Slosiarik Lajčákov predvolebný „výtlak“.
Slosiarik zároveň pripomenul, že ak Lajčák kandidatúru nakoniec oficiálne ohlási, bude musieť čeliť aj „negatívnej reklame“. „Začne sa ostrá reálna kampaň, čo znamená, že sa na súperov vyťahujú aj negatívne veci a kauzy,“ povedal šéf agentúry.
Zároveň podotkol, že práve minister zahraničia sa vedel držať bokom najvypuklejších káuz, ktoré by mu výrazne odkrojili z popularity. „Vždy sa dokázal držať bokom od väčšiny káuz, ktoré mali napríklad nejaký záporný vplyv na preferencie,“ dodal.
Najskloňovanejšou kauzou v súvislosti s Lajčákom bol škandál okolo možného predraženého Predsedníctva Slovenska v Rade Európskej únie. „Môžeme sa domnievať, že bez takýchto káuz by bol jeho potenciálny výsledok ešte vyšší,“ povedal pre HNtelevíziu šéf Focusu.
Najsilnejšia koaličná strana Smer vlastného kandidáta zatiaľ nepostavila. Ak by Miroslava Lajčáka straníci a ani spoločenský tlak nakoniec nepresvedčil, Smer by mohol zostať aj bez kandidáta.
„Na Slovensku je to stále najsilnejšia strana a prezidentské voľby nie sú málo významné voľby. Pre Smer ako taký by to nebol dobrý signál a vypovedalo by to naozaj o istej personálnej nedostatočnosti,“ priznal Slosiarik.
Viac sa dozviete vo videu vyššie.