V programe apelujete na to, aby ľudia presadali z áut do prostriedkov verejnej dopravy, a nepovažujete za najšťastnejšie to, že sa rozširujú cesty. Ako chcete ľudí motivovať, aby nechodili autom?
Som presvedčený, že ak by ste vedeli, že sa v rannej špičke dostanete do práce skôr autobusom ako autom a pohodlnejšie, v čistom a bezpečnom prostredí, v ktorom je v lete chladené a v zime kúrené, a viete, že tá električka príde úplne presne načas a chodí často, tak verím, že by ste takto chodili. Som presvedčený, že jediný spôsob, ako ľuďom vysvetliť, že MHD je lepšia ako auto, je to, keď bude rýchlejšia a pohodlnejšia ako auto.
A ako to konkrétne chcete urobiť?
Prvý pilier našich riešení je parkovanie, Bratislava musí konečne uskutočniť parkovaciu politiku, ktorá nefunguje kvôli hádkam medzi primátorom a poslancami. Taký základný dokument ako parkovacia politika nefunguje, ale vďaka nej bude pre ľudí, ktorí prichádzajú denne do Bratislavy autom, vstup do mesta najmenej výhodný variant. Bude to fér voči Bratislavčanom. Na to, aby ľudia prišli do Bratislavy MHD alebo prímestskou dopravou, musíme urobiť záchytné parkoviská. Hovorí sa o tom už niekoľko volebných období. Nie je to žiadna zložitá vec. Je to jednoduchá vec, ktorá funguje všade inde. Druhá vec je MHD. Naozaj, ľudí presvedčíme vtedy, keď sa v špičkách dostanú z bodu A do bodu B rýchlejšie a pohodlnejšie. Naozaj si nemyslím, že by sme mali stavať vzdušné zámky, ako je metro.
Musíme budovať na tom, čo funguje, a to sú napríklad električky. Rozšíriť ich sieť, Petržalka je už samozrejmosť. Je dôležité, aby mali električky preferenciu na križovatkách, aby stáli len na zastávkach, aby sa pohybovali rýchlosťou 60 kilometrov za hodinu. Potom sú tu autobusy, ktoré majú mať svoj vyhradený priestor v meste a svoje buspruhy, a hovoríme aj o návrate expresných liniek tak, aby sa ľudia vedeli dostať z jednej časti mesta do druhej.
Môže sa stať, že ak budete primátorom, tak niektoré cesty by boli vyhradené pre autobusy a boli by zatvorené pre autá?
Toto je vec, ktorá sa dá urobiť len po dobrej analýze. Myslím, že sa dá nájsť priestor, napríklad zúžiť pruhy tak, aby sa vytvoril priestor na tretí pruh pre autobusy. Myslím si, že už dnes sú priestory, kde sa dajú vybudovať pruhy pre autobusy. Keď stojíte v zápche, tak vám je jedno, či ste v autobuse alebo v aute, keď vidím z auta, že vedľa mňa stojí v zápche autobus, tak...
Zostáva vám 85% na dočítanie.