Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
11.10.2018, 14:50

Cyklistov v Bratislave sleduje čip, Nesrovnal chce aj elektrobicykle

  • Od spustenia bikesharingu v uliciach hlavného mesta uplynul už mesiac.
  • Bratislavčania si tento spôsob dopravy obľúbili, problémom však zostáva vandalizmus.

V rozvinutých európskych krajinách nie je zdieľaná doprava ničím výnimočným. U nás ju Bratislavčania využívajú od septembra a žltá farba sa podľa Iva Nesrovnala stala farebným symbolom Bratislavy.

Bikesharing je veľký úspech. Som rád, že sa to podarilo práve v tomto období. Mení to Bratislavu k lepšiemu,“ vyjadril sa primátor hlavného mesta Ivo Nesrovnal.

Dodáva, že zdieľanie bicyklov nie je len o rozbicyklovaní obyvateľov. „Bicykle v sebe majú čip a vie sa, odkiaľ kam Bratislavčania jazdia. Tento fakt chceme využiť na aktualizáciu umiestnenia cyklostojanov, podľa toho, kde sú najviac využívané.“

Rekordný bicykel číslo 105

Zatiaľ je najživší pohyb zaznamenaný napríklad pri administratívnych centrách. Obyvatelia využívajú bikesharing ako doplňujúci prvok pohybu po meste a často ho využívajú aj na cestu do práce.

Nesrovnal informoval aj o tom, že v súčasnosti sa hlásia ďalší investori alebo majitelia, ktorí chcú mať dokovaciu stanicu v blízkosti svojich objektov. „V ďalšej fáze by sa mal systém bikesharingu rozšíriť do ďalších štvrtí ako je Karlova Ves či Rača. Postupne by mal byť dostupný v celej Bratislave.“

Momentálne sa môžu cyklisti deliť o 200 bicyklov v Starom i Novom meste, Petržalke či v Ružinove. Najvyťaženejšie je Námestie SNP, Šafárikovo námestie, Pribinova ulica či Viedenská cesta. Rekordérom zostáva bicykel číslo 105, ktorý bol požičaný v priebehu 24 hodín až 55-krát.

Plány do budúcnosti

Zaujímavé sú aj plány na najbližšie obdobie. Mesto plánuje v budúcnosti investovať aj do nákupu elektrobicyklov a s tým súvisiacich elektronabíjačiek. Zatiaľ však nie je známe, o akú blízku budúcnosť sa jedná. Realizácia tohto kroku bude súčasťou ďalšej etapy v zdieľanom systéme dopravy.

Nesrovnal tiež potvrdzuje, že v budúcnosti chce mať v Bratislave viac bicyklov i cyklotrás. Molnár dodáva, že od jari by malo po uliciach hlavného mesta jazdiť 750 ďalších bicyklov a pribudnú aj dokovacie stanice.

Podiel na úspechu zdieľanej dopravy má aj spoločnosť Slovnaft, ktorá je partnerom celého systému. „Užívatelia si systém osvojili a sú veľmi aktívni. Dávajú nám spätnú väzbu aj nápady na zlepšovanie,“ uvádza hovorca Slovnaftu Anton Molnára.

Problémom sú vandali

Problémom však zostáva vysoká miera úmyselného vandalizmu. Práve preto Nesrovnal prosí obyvateľov mesta o väčšiu ohľaduplnosť a upozorňuje, že polícia má inštrukcie na to, aby vandalov kontrolovala. Molnár dodáva, že v tomto smere existujú dva typy poškodzovania zdieľaných bicyklov.

„Prvým je surové zaobchádzanie počas jazdy a druhým je vedomé poškodzovanie bez toho, aby si ho človek vôbec požičal,“ objasňuje.

Počasie zatiaľ napriek jeseni cyklistom praje a ak to tak bude i naďalej, bicykle by mali byť k dispozícii aj v októbri či novembri. „Ak sa počasie zhorší a prídu teploty pod nulou, bicykle budú stiahnuté z ulíc a umiestnené v Slovnafte,“ informuje Molnár.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.