Medzi Sliačom a Kováčovou sa dnes približne o 14:15 zrútilo cvičné vojenské lietadlo Albatros L-39.
Príčinou pádu lietadla v katastri mesta Sliač bola technická chyba, a to zlyhanie motora. Dvojčlenná posádka sa katapultovala, nie je v ohrození života. Na brífingu na mieste nehody to uviedol minister obrany Peter Gajdoš (SNS).
"Predtým, ako lietadlo havarovalo, bolo vidieť dva padáky. Obaja piloti sa zachránili. Lietadlo bolo nasmerované do neobývaného priestoru," povedal Gajdoš. Zároveň doplnil, že bolo zdvihnutá letecká pátracia záchranná služba a do priestoru vyrazila aj komisia odboru štátnej správy na riešenie takýchto udalostí.
Šéf obrany potvrdil, že lietadlo sa bude nahradzovať a výcvik pilotov sa bude musieť riešiť aj niekde inde. "Výcvik týchto pilotov bude zabezpečený," uzavrel.
Vo vyjadrení pre HNonline minister priznal, že je "nesmierne rád, že neprišlo k stratám na ľudských životoch." Minister dodal, že boli okamžite prevezení do nemocnice na pozorovanie.
"Máme správy o tom, že sú po lekárskom vyšetrení a budú, možno už aj sú prepustení z nemocnice," upresnil veliteľ Vzdušných síl OS SR genmjr. Ľubomír Svoboda.
Vypovedal motor
Zároveň upresnil okolnosti nehody. "Lietadlo vykonávalo štandardný výcvikový let, nachádzalo sa v poslednej fáze letu. v tejto fáze došlo zo zatiaľ nezistených príčin k vysadeniu motora," povedal pre HNonline a vyzdvihol prácu pilotov, ktorí podľa neho konali rýchlo a správne.
Toto vyzdvihol aj náčelník Generálneho štábu Ozbrojených síl SR genpor. Daniel Zmeko. "Chcel by som poďakovať všetkým zúčastneným, najmä našim pilotom, ktorí situáciu zvládli a lietadlo naviedli do neobývanej oblasti."
Lietadlo L-39 Albatros
Jednomotorové prúdové dvojmiestne podzvukové ľahké cvičné lietadlo L-39 Albatros československej výroby s leteckým dvojprúdovým motorom AI-25W (TL). Lietadlo je celokovovej konštrukcie, dolnoplošník s lichobežníkovým krídlom, tandemovým usporiadaním kabíny posádky a so zaťahovacím trojbodovým podvozkom čelového typu.
Svojimi vlastnosťami lietadlo umožňuje vykonávať základný výcvik vojenských pilotov, ich zdokonaľovanie sa v technike pilotáže vo dne aj v noci, a to ako v jednoduchých, tak aj v zložitých poveternostných podmienkach.
S lietadlom L-39 tiež možno uskutočňovať nácvik bojových prvkov pri dobrej viditeľnosti a, predovšetkým, nácvik bojových situácií, na čo slúži výzbroj lietadla. Výzbroj umožňuje mierenú paľbu neriadenými raketami na pozemné ciele v zostupnom lete, simuláciu odpálenia samonavádzacích rakiet pri vzdušnom boji s možnosťou kontroly zásahov, mierené bombardovanie a fotostreľbu na vzdušné aj pozemné ciele fotoguľometom.
V československej armáde sa lietadlo používalo v rokoch 1971 – 1992. V Ozbrojených silách (OS) SR sa lietadlá L-39 Albatros po modernizácii na normy ICAO a IFF používajú dodnes.
Letecké nehody na Slovensku
Slovenská armáda zaznamenala v minulosti niekoľkých leteckých nehôd. Napríklad pred tromi rokmi pri nehode armádneho vrtuľníka na východnom Slovensku zahynul pilot.
Bez strát na životoch sa zaobišla letecká nehoda cvičného lietadla L-39 Albatros, ktoré sa 29. októbra 2002 zrútilo pri obci Kalša v okrese Košice-okolie do poľa. Pri leteckej havárii neboli zranené civilné a ani vojenské osoby. Pilot lietadla a inštruktor, obaja príslušníci Armády Maďarskej republiky, sa včas katapultovali a boli prevezení na lekársku prehliadku. Let sa uskutočnil v rámci výcviku.
Krátko na to, 6. novembra 2002 sa pri Spišskej novej vsi zrútili dve stíhačky MiG-29. Jedného z pilotov po katapultovaní asi po piatich hodinách pátrania našli a zachránili. Druhého z pilotov dvoch stíhačiek našli 7. novembra mŕtveho v kokpite. Nehoda sa stala asi 12 kilometrov južne od sídla Spiša smerom na Mlynky v Slovenskom raji.
Vôbec najtragickejšou leteckou katastrofou v novodobej histórii Slovenska bola v roku 2006 havária slovenského vojenského lietadla An-24 na severovýchode Maďarska, pri ktorej zahynulo 42 ľudí.