Netradičný pohľad sa dnes naskytol cestujúcim na hlavnej stanici v Bratislave. Popoludní dorazil do slovenskej metropoly takzvaný prezidentský vlak. Súprava s parnými lokomotívami a s historickými vozňami začala jazdu minulý týždeň v Prahe, v rôznych mestách Slovenska sa predstaví tento aj budúci týždeň.
"Samotná súprava je zložená z vagónov, ktoré sa v minulosti používali pri cestách československých prezidentov. Ťahajú ho dve parné lokomotívy, jedna z Českej republiky, takzvaná rosnička, a slovenská parná lokomotíva Zelený Anton, ktorá bola pre túto príležitosť zrenovovaná," povedal riaditeľ železničného múzea Michal Tunega.
Príchod osobitného vlaku na prvé nástupište bratislavskej stanice vítali nielen rodiny s deťmi, ale aj dychovka.
Najstarší z vozňov vlaku pochádza z roku 1909, pôvodne slúžil následníkovi rakúskeho trónu Františkovi Ferdinandovi d'Este. Tento vagón po Slovensku však jazdiť nebude.
Súčasťou súpravy je aj salónny vozeň, ktorý bol vyrobený v roku 1930 pre Tomáša Garrigua Masaryka, či vagón, ktorým sa zviezol Ludvík Svoboda a neskôr s ním jazdieval Gustáv Husák. Do vlaku je zaradený aj osobný vagón z roku 1931, v ktorom je umiestnená expozícia o cestách československých prezidentov, ďalej služobné vozidlo z roku 1975 a ležadlový vozeň.
Súpravu s parnou lokomotívou sprevádza na Slovensku takzvaný požiarny vlak. "Je to vlak zložený zo špeciálnych vagónov. Je tam protipožiarna hliadka, vagón so zásobami vody a s protipožiarnym vybavením. V prípade akéhokoľvek požiaru na trati, ktorý by mohol spôsobiť parný vlak, je schopný ho bez akéhokoľvek oneskorenia zlikvidovať," povedal Tunega.
Projekt jazdy prezidentského vlaku pripravili slovenské a české inštitúcie pri príležitostí osláv 100. výročia založenia Československa. Na Slovensku bude prezidentský vlak predstavený tiež v Nitre, vo Zvolene, Lučenci, Žiline a Košiciach. Svoje turné po niekdajšom Československu súprava ukončí v závere prázdnin.