StoryEditor

Prelomili sme bariéru. Ponúka sa možnosť, že školy zostanú zatvorené

02.01.2022, 10:00
Opakovanie ročníka nemá vplyv na vzdelávacie výsledky. Žiakom by sme tým ublížili, povedal pre HN analytik Centra vzdelávacích analýz Michal Rehúš.

Patríme ku krajinám, ktoré mali cez pandémiu zatvorené školy najdlhšie. Ukázalo sa pritom, že to situáciu neriešilo. Bolo správne v tretej vlne opäť hromadne zatvárať brány škôl?
Nebolo to správne. Nielen podľa mňa. Existuje medzinárodný konsenzus krajín a organizácií, že školy by sa nemali zatvárať. Vzdelanie a duševné zdravie detí by malo byť pre nás prvoradé. Samozrejme, treba vnímať, že je tu pandémia a ohrozuje aj deti. A že cez nich ohrozuje potom aj starších ľudí. Ale zatváranie škôl by malo fungovať na princípe, ako sme ho začali aplikovať cez školský semafor. Zatvárame len triedu, v ktorej sa objaví pozitívny prípad. A nepristupujeme k celoplošnému zatváraniu všetkých škôl na Slovensku. Situácia v jednotlivých regiónoch a školách je totiž rozdielna. Princíp sa nedá aplikovať plošne. Musí byť pre nás prioritou udržať deti čo najdlhšie v škole. Nedokážeme totiž cez dištančnú výučbu zabezpečiť prístup k vzdelávaniu pre všetky deti ani kvalitu vzdelávania. Z dát vieme, že tým trpí aj duševné zdravie detí.

Výučbu v niektorých okresoch regionálni hygienici prerušili za chrbtom ministra. Ako sa mal podľa vás zachovať? Bolo možné vôbec uzávere zabrániť?
Keď školy zatvárajú regionálne úrady verejného zdravotníctva, minister nemá žiadnu formálnu moc tomu zabrániť. Kompetenčne to prináleží hygienikom. Vo formálnej rovine nemohol tomu stavať nejaké prekážky. Môže vyvíjať komunikáciu cez hlavného hygienika a jednotlivé úrady, aby zistil, aké sú konkrétne dôvody a o čo opierajú rozhodnutia. Cez komunikáciu môže túto situáciu riešiť. Nemá právomoc povedať, že ak hygienik zatvorí školy, tak on s tým nesúhlasí. Takto sa to nedá. Môže si pýtať vysvetlenie, prečo k tomu dochádza. Ďalej môže ponúknuť argumentáciu, prečo tento prístup nie je správny. Prax zo zahraničia ukazuje, že nie je opodstatnený.

Po skúsenostiach z minulých rokov majú školy obavy, že nezostanú zatvorené len týždeň. Vrátia sa podľa vás po vianočných prázdninách do lavíc všetci žiaci?

Tým, že sme školy zatvorili, sme prelomili mentálnu bariéru. Zároveň sme narušili pravidlo, že sa zatvárajú ako posledné. Narušili sme tento princíp. Môže to vyzerať, že to bude len týždeň. Nevieme však, ako sa bude situácia vyvíjať. Zároveň prichádza nový variant vírusu omikron. Je pravdepodobné, že epidemická situácia v januári nebude úplne priaznivá. Keďže sme urobili precedens a školy sme zatvorili, ponúka sa možnosť, že zostanú zatvorené naďalej. Predĺži sa len aktuálne nariadenie. Považujem za chybu, že sa tento precedens vytvoril a narušili sme princíp. O to ľahšie bude ich nechať zatvorené aj v ďalšom období. Vyslali sme signál, že školy, deti a vzdelávanie pre nás nie sú priorita. Keď to nie je pre nás prioritou v decembri, hrozí, že ňou nebude ani v januári a vo februári.

Aké negatívne dosahy malo prerušenie výučby v predchádzajúcich vlnách?
Zhoršili sa vzdelávacie výsledky žiakov. Na konci minulého školského roka sme robili prieskum s Komenského inštitútom. Vyšlo nám, že žiaci priemerne zameškali dva mesiace. Takmer štvrtina učiteľov povedala, že išlo o štyri a viac mesiacov. Zatvorenie škôl má negatívny dosah na vzdelávacie výsledky a na to, čo si žiaci dokázali osvojiť. Dokazujú to aj naše dáta a vyplýva to aj z medzinárodných výskumov. Druhý dôvod je, že to nepôsobí dobre na duševné zdravie a psychiku detí. Dokazujú to aj zahraničné zdroje. Agentúra Median robila prieskum, ktorý potvrdil, že mladí ľudia pociťujú zhoršenie duševného zdravia v dôsledku pandémie. Kvalitatívny výskum robila Nadácia pre deti Slovenska s rovnakým záverom.

Prečo by sa mali školy zatvárať ako posledné?
Máme tu negatívny vplyv na vzdelávacie výsledky, ale aj na zdravie detí. My si nemôžeme dovoliť ich opäť traumatizovať tým, že zostanú doma....

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-04-23 14:54:06 - Feat.: - Title: Mnohí by termínovaný vklad hľadali u colníkov. NBS testovala 24-tisíc žiakov, výsledky sú katastrofálne 02 - Modified: 2024-04-24 06:08:21 - Feat.: - Title: Digitalizácia v školstve je nevyhnutná. Aj umelá inteligencia pomáha tvoriť učebné plány či projekty 03 - Modified: 2024-04-18 14:11:10 - Feat.: - Title: Zápis prvákov do základných škôl vrcholí. Rodičia dostanú v októbri príspevok, hrozí im však aj vysoká pokuta 04 - Modified: 2024-04-19 12:57:47 - Feat.: - Title: Slovenské fabriky zúfalo hľadajú zamestnancov. Ako Soták, elektrárne, Kia či Chemosvit lovia študentov? 05 - Modified: 2024-04-17 13:01:54 - Feat.: - Title: Ženy si vyberajú nevhodné odbory. Dobre zvolené STEM odvetvia by im priniesli vyššie platy aj HDP
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
26. apríl 2024 01:15