Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
13.12.2017, 00:00

Železnice ukázali, ako zmenia Hlavnú stanicu. Na vlastnú päsť a za viac ako dva milióny

Po rozviazaní zmluvy s Transprojektom sa Železnice Slovenskej republiky rozhodli obnovovať priestory na vlastnú päsť.

Cestujúci čakajú na nový vizuál Hlavnej stanice v Bratislave už takmer dvadsať rokov. Kompletná zmena je stále v nedohľadne. Železnice však začali aspoň s menšími rekonštrukčnými prácami. Do stanice nalejú viac ako dva milióny eur a ďalších 300-tisíc za služby súkromnej bezpečnostnej služby.

Podľa odborníka z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondreja Mateja mali Železnice už od samého začiatku postupovať inak a nespájať sa s investorom.

Odhliadnuc od minulosti však podľa neho ani súčasné kroky nie sú dobré. „Už dávno mali pripraviť projekt na riadnu Hlavnú stanicu. Zaslúži si to. Okrem dvoch miliónov na nejaké rekonštrukčné práce mali pristúpiť ku kompletnej obnove. Zdroje a financie na to majú. To, čo robia teraz, je mačkopes, aby sa nepovedalo, že sa nič neurobilo,“ myslí si Matej.

Nová čakáreň
Železnice začali obnovu Hlavnej stanice prestavbou bývalej reštaurácie na novú čakáreň pre cestujúcich. Priestor nebol využívaný takmer päťdesiat rokov. Koncom novembra ho prevzala zmluvná stavebná firma SP Plus.

„Vyrastie tu nová čakáreň s pokladnicami a cestujúci sa presunú do väčšieho priestoru. Zvýši sa ich komfort,“ hovorí generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Martin Erdössy.

Zhotoviteľa vybrali súťažou a do siedmich mesiacov má bývalú reštauráciu priviesť do nového šatu za 825-tisíc eur. „Bude sa tu rekonštruovať všetko. Od okien cez obklady, murovky, kúrenie, elektrinu. Zostanú tu len historické fresky a stĺpy, ktoré prejdú rukami reštaurátorov,“ dopĺňa Erdössy. Matej hovorí o zaostalosti. „Teraz sa konečne budeme tešiť, že si na Hlavnej stanici máme kde sadnúť. Je to strašne úbohé,“ tvrdí odborník.

Väčší finančný balíček si vyžiada prestavba bývalého služobného podchodu. Železnice doň investujú 1,5 milióna eur. „Podchod sa v súčasnosti využíva len na firemné účely. Prerobený bude slúžiť verejnosti. Najmä pre mamičky s kočíkmi, cestujúcich s ťažkou batožinou a hlavne imobilných,“ hovorí generálny riaditeľ.

Existujúce nákladné výťahy tu totiž prebudujú na nové. Ľudia s obmedzenou schopnosťou pohybu tak budú mať jednoduchší prístup k vlakom. „Spraví sa nová kanalizácia, nové steny, klimatizácia, najpodstatnejšia časť sú výťahy,“ d

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu HN. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si jeden z troch nasledujúcich balíkov

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.