StoryEditor

Matovičovci kritizujú ministra Érseka: Nechce zabrániť vyhadzovaniu miliónov eur von oknom

27.11.2017, 09:55
Autor:
TASRTASRlmlm
Podľa opozičných poslancov OĽaNO Jána Marosza a Eduarda Hegera chcú železnice získať rušne zbytočne draho.

Poslanci OĽaNO Ján Marosz a Eduard Heger poukázali na brífingu na predražený nákup vozňov pre železnice.

Súťaž bola vypísaná v júni 2017. Ide o desaťročný prenájom resp. operatívny lízing viacsystémových rušňov, obstarávacia cena je 58,7 milióna eur.

"Nezostane nám nič"

Na porovnanie: V Česku kúpili tieto vozne za 45 miliónov eur.

Kľúčové je, že po desiatich rokoch musíme tieto rušne vrátiť a nezostane nám nič. Čiže potom si budeme musieť prenajímať ďalšie lokomotívy za ďalšie milióny," vysvetlil tieňový minister dopravy OĽaNO Ján Marosz.

Dodal, že životnosť takýchto lokomotív je tridsať rokov.

Výzva pre Érseka

Podľa neho ich v súčasnom stave dokáže Slovensko nakúpiť a mať vo vlastníctve a slúžili by nám spomínaných 30 rokov.

"Predmetom našej kritiky je preto spôsob obstarávania," doplnil  poslanec.

Matovičovci preto vyzývajú ministra dopravy Arpáda Érseka, aby aby dal tento prenájom prehodnotiť útvaru Hodnota za peniaze.

Ministra totiž kritizujú, že nechce zabrániť tomu, aby sa peniaze vyhadzovali von oknom.

"Zistíme, či sa ministerstvo financií stotožnuje s takouto formou obastarávania. Sme presvedčení, že keby sa štát správal ako dobrý hospodár, tak ušetríme desiatky miliónov eur," skonštatovali poslanci.  

"Podľa našich informácií, čísla prezentované opozičnými poslancami neboli vo veľkej miere komunikované správne na základe reálne stanovených zmluvných podmienok. Pred podpisom zmluvy sa ministerstvo dopravy bude zaujímať o detaily predmetnej investície. Ak sa preukáže, že sú potrebné dodatočné analýzy pre objektívne vyhodnotenie tohto tendra, ministerstvo si ich následne vyžiada," píše sa v stanovisku ministerstva dopravy.

Poslanec Heger vyčíslil, že pri cene jedného rušňa 4,5 milióna eur by kúpa desiatich rušňov stála 45 miliónov eur. Výška úrokov podľa neho vychádza okolo päť miliónov na obdobie desiatich rokov a spolu s údržbou na toto obdobie budú celkové náklady približne 59 miliónov eur.

Podľa poslancov je tak prenájom rušňov ďalším nesystémovým opatrením. "Podľa nás je to plytvanie finančnými zdrojmi daňových poplatníkov," uviedol Heger.

Železnice: Matovčivoci sa prerátali
"Po tom, ako nesprávne odhadli cenu obstarania lôžkových vozňov, veľmi zle spočítali aj náklady na obstaranie rušňov, ich údržbu a ďalšie náklady spojené s nevyhnutnými zálohami," uviedol hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

"České dráhy obstarávali prenájom 10 kusov rušňov Vectron s pôvodnou odhadovanou hodnotou zákazky 48 miliónov eur, no finálne bola zákazka ukončená s dodávateľom European Locomotive Leasing za výslednú hodnotu 60 miliónov eur," vysvetlil Kováč, čím reagoval na kritiku OĽaNO, že prenájom ZSSK je nevýhodný v porovnaní s Českou republikou.

Okrem toho je podľa dopravcu prenájom výhodnejší ako kúpa, a to z viacerých dôvodov. Napríklad, ak by ZSSK rušne kupovala, musela by podľa Kováča kúpiť, pre zabezpečenie rovnakých výkonov, 12 kusov. "Keďže dopravca musí vždy zabezpečiť dostatočnú zálohu vozidiel. Pri prenájme toto riziko prechádza na prenajímateľa," opísal hovorca.

01 - Modified: 2024-04-23 14:53:10 - Feat.: - Title: Výbor chce od poslanca Hlasu Náhlika vysvetlenie k jeho majetkovým pomerom 02 - Modified: 2024-04-23 07:16:20 - Feat.: - Title: Poslanci začali utorkové rokovanie diskusiou o verejnom obstarávaní 03 - Modified: 2024-04-22 12:24:40 - Feat.: - Title: Vallov údiv: Primátor Bratislavy to prehnal a už to asi aj vie (komentár) 04 - Modified: 2024-04-19 11:31:18 - Feat.: - Title: Fico sa obracia na Čínu. Chce tam získať zdroje na dva veľké dopravné projekty 05 - Modified: 2024-04-18 14:00:59 - Feat.: - Title: V Bratislave sa poobede tvoria kolóny, zdržíte sa aj 20 minút
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
24. apríl 2024 01:17