Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
31.10.2017, 10:54 Aktualizované dňa 31.10.2017 o 11:31

Za novými e-podpismi si budete musieť zájsť na úrad

Nové e-podpisy sú už dostupné a používatelia si ich môžu dať nahrať na občianske preukazy v klientskych centrách prípadne na oddeleniach výdaja dokladov.

Stalo sa tak v deň zneplatnenia starých podpisov, vďaka čomu by nemala táto výmena spôsobiť problémy v komunikácii s úradmi. Aj keď ministerstvo vnútra plánovalo vyriešiť nahranie nových certifikátov diaľkovo, zatiaľ je tak možné urobiť iba osobne.

Náporu sa rezort neobáva, očakáva, že podpis si na úrady príde vybaviť 30-tisíc užívateľov. Zvyšku bude vymenený diaľkovo v priebehu nasledujúcich týždňov.

Prednostné vybavenie na úradoch
Od utorka začalo Ministerstvo rozosielať všetkým držiteľom elektronických podpisov sms správy o tom, že je k dispozícii nová verzia, ktorú si môžu ísť vybaviť.

Aby sa zamedzilo prílišnému čakaniu „ministerstvo vnútra spravilo opatrenia v rámci technicko- organizačných procesov, čo sa týka oddelení vydávania dokladov,“ vysvetlila štátna tajomníčka Denisa Saková na utorkovej tlačovej konferencii.

V praxi to znamená, že ľudia, ktorí si prídu nahrať nový podpis budú vybavení prednostne, v bratislavskom klientskom centre boli taktiež zriadené prepážky, ktoré sa venujú výhradne tejto službe. Celý proces nahratia trvá okolo štyroch minút.

Aj keď to bude pre držiteľov e-podpisov znamenať časovú záťaž, väčšina je rada, že sa problém vyriešil. Daňoví poradcovia sa totiž napríklad obávali, že po zneplatnení nebudú môcť realizovať niektoré dôležité úkony.

„Sme radi, že ministerstvo vnútra zareagovalo na požiadavky a pozitívne vnímame aktuálnu informáciu o tom, že je možné si osobne vybaviť nový e-podpis,“ skonštatovala Zuzana Moravčíková Kolenová zo Slovenskej komory daňových poradcov. Takisto sa neobáva prílišného čakania na úradoch, keďže podľa nej „počet ľudí, ktorí si osobne pôjdu vymeniť e-podpisy zo dňa na deň, zrejme nebude významne veľký.“

Podnikatelia chcú vyvodiť zodpovednosť
Celkovo má elektronický podpis aktivovaný 300-tisíc užívateľov. Podľa odhadov ministerstva vnútra ho reálne využila jedna tretina a iba 30-tisíc je skutočne aktívnych a používajú ho takmer dennodenne. Práve táto skupina si zrejme nový podpis pôjde vybaviť osobne.

Saková dodala, že nie všetci tak urobia v najbližších dňoch. „Prídu, keď budú musieť podpis znova použiť. Očakávame že nápor ľudí sa rozloží,“ vysvetlila a ako príklad uviedla, že odvod DPH, na ktorý je podpis potrebný sa robí až k 25. v mesiaci, čiže až o viac ako tri týždne.

Situácia sa síce rieši, podnikatelia ale chcú vyvodiť zodpovednosť. „Myslím, že na ministerstve sú ľudia, počnúc pani Sakovou, ktorí boli zárukou bezpečnosti tohto projektu a teraz sa tvária že všetko je v poriadku,“ skonštatoval výkonný riaditeľ Podnikateľskej Aliancie Slovenska, Peter Kremský.

Rezort vnútra vníma ako zodpovednú nemeckú firmu, ktorá kľúče dodala a od ktorej chce vymáhať aj prípadné náklady na výmenu certifikátov.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.