StoryEditor

Slovákom prestanú fungovať televízory

25.01.2007, 23:00

Drvivá väčšina televízorov v slovenských obývačkách je stále schopná prijímať len analógový signál. Obchodníci upozorňujú, že aj zákazníci, ktorí z ich predajní odchádzajú s najnovšími LCD a plazmovými televízormi, si odnášajú prístroje vybavené len analógovými tunermi.
Televízie začnú čoskoro vysielať v digitálnom formáte a Slovákom hrozí, že ich staré ani nové televízory nebudú vedieť signál prečítať. Pilotné testovacie vysielania už stanice vo viacerých mestách rozbehli, pred prvým čítaním v parlamente je návrh digitálneho zákona a ostré digitálne vysielanie by sa mohlo začať už na jeseň.
Nejaký čas budú fungovať aj analógové prijímače, ale len dovtedy, kým budú televízie vysielať v obidvoch režimoch súčasne. Analógové vysielanie však začnú stanice postupne v regiónoch od budúceho roka vypínať úplne. Od roku 2012 budú éterom na celom území Slovenska prúdiť len vlny nesúce digitálny signál.

Formát nepoznáme
Predaj moderných LCD a plazmových televízorov s digitálnymi tunermi viazne na oneskorení legislatívy. "Chýba nám presné stanovenie formátu pozemského digitálneho televízneho vysielania. Na začiatku sa hovorilo o formáte MPEG2, v pobaltských štátoch dnes zvažujú formát MPEG4," krčí ramenami marketingový manažér Samsungu Michal Rajninec.
Samsung je jedným z troch veľkých výrobcov televízorov na Slovensku. Podľa prieskumu spoločnosti GfK je v predaji moderných LCD a plazmových televízorov s analógovým tunerom jednotkou. Najlacnejší televízor od Samsungu stojí 16 990 korún, najdrahší plazmový prijímač tejto značky zákazníka vyjde takmer 250-tisíc.

Treba kúpiť skrinky
Majiteľov nových plaziem a LCD s analógovým tunerom po zavedení digitálneho vysielania ešte čaká investícia v podobe nákupu set-top-boxu, ktorý im umožní sledovať vysielanie digitálnej televízie. Cena jednej "digitálnej skrinky" sa začína pri dvoch tisíckach, ale postupne klesá.
Výrobcovia aj predajcovia tvrdia, že televízory schopné prijímať aj digitálny signál sa u nás stále predávajú len sporadicky. Okrem Samsungu ich ponúkajú napríklad Philips, Sony či Tesla. Výrobcovia Panasonic a LG ich uvedenie na trh, vzhľadom na nízky záujem, stále ešte len chystajú.

Jednotkou Samsung
Predaj LCD a plazmových televízorov, takmer všetkých analógových, zaznamenal v uplynulom roku niekoľkonásobný rast. Sieť elektroobchodov Nay ich predala 16-tisíc, čo predstavuje nárast takmer o 200 percent v porovnaní s rokom 2005. "V tržbách sme zaznamenali 150-percentný nárast," dodáva mediálna manažérka spoločnosti Tatiana Onderková.
Rok 2006 bol v predaji vynikajúcim aj vďaka významným športovým udalostiam, ktoré podporili generačnú obmenu klasických televízorov za plazmy a LCD. "Na trh mal ešte silnejší vplyv predvianočný pokles cien LCD televízorov," tvrdí Branislav Holárek, produktový manažér internetového obchodného domu Internet Mall Slovakia.
Pri LCD televízoroch je v súčasnosti u zákazníkov najvyšší záujem o prijímače s 82-centimetrovou uhlopriečkou v cene do 30-tisíc korún. Cena LCD a plazmových televízorov je napriek tomu ešte stále viac ako dvojnásobná oproti klasickým CRT prijímačom. "Ide o pomerne mladú technológiu, voči ktorej ešte stále pretrváva určitá nedôvera úzko spätá s nedostatkom skúseností spotrebiteľov," myslí si Holárek.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. máj 2024 19:57