StoryEditor

Krajiny, kde sú offsety súčasťou legislatívy

17.05.2004, 00:00

Belgicko: O jednotlivých offsetových operáciách a protiodberoch pri dovoze tovarov pre potreby ministerstva obrany rozhoduje Rada ministrov. Offsety sú spomenuté v kráľovskom nariadení o obstarávaní na obranné účely z apríla 2001. Podrobný postup stanovuje ministerstvo pre ekonomické záležitosti. Nákupy formou offsetov sa realizujú buď formou verejných tendrov alebo priamym dopytom u dodávateľa. Spodnou hranicou na vypísanie tendra je obchod nad 11 miliónov eur, pri priamych dopytoch bez zverejnenia obchody nad 1,1 milióna eur a so zverejnením obchody nad 2,2 milióna eur.
Holandsko: Offsetová politika je súčasťou priemyselnej politiky ministerstva hospodárstva. Offsety sa využívajú pri obstarávaní obranných systémov, zariadení a výzbroje zo zahraničia v prípade, ak ide o dodávky v hodnote minimálne 2,5 milióna eur. V tom prípade sa požaduje offset vo výške 100 percent kontrahovanej hodnoty. Komisariát pre vojenskú výrobu ministerstva hospodárstva identifikuje možnosti offsetov so všetkými dodávateľmi prichádzajúcimi do úvahy. Minister hospodárstva každoročne predkladá správu o výsledkoch offsetovej politiky v parlamente. Aj Holandský zväz výrobcov obrannej techniky môže pomôcť zahraničným dodávateľom pri identifikácii offsetových možností vo výrobe obrannej techniky.
Dánsko: K offsetom nemá spracovanú samostatnú právnu normu. Zahraniční dodávatelia, ktorí predávajú obranné systémy a zariadenia dánskym ozbrojeným zložkám, však majú zvyčajne povinnosť uzavrieť dohodu o priemyselnej spolupráci s Národnou agentúrou pre podnikanie a bývanie, ktorá patrí pod ministerstvo hospodárstva a obchodu. Dohody o priemyselnej spolupráci sa uzatvárajú v prípade obstarávania na viac ako 25 miliónov DKK. Offset musí obsahovať kompenzácie minimálne 100 percent z hodnoty zmluvy.
Fínsko: Offsetové transakcie vychádzajú zo zákona o verejnom obstarávaní platného od roku 1994, na ktorý nadväzujú dve smernice vlády. Jedna sa týka domácich výrobcov vo verejnom obstarávaní, druhá zahraničných a fínskych subjektov, realizujúcich pre nich subdodávky. V nej sú upravené aj offsetové transakcie. Priemyselná participácia sa vyžaduje v prípade kontraktu nákupu obranného materiálu prevyšujúceho 10 miliónov eur. Výška kompenzácie je 100 percent hodnoty kontraktu. Najdôležitejším cieľom je presadenie moderných technológií na zahraničných trhoch, najmä malých a stredných subjektov a fínskych výrobcov obrannej techniky. Obstarávateľom vojenského materiálu je ministerstvo obrany, avšak administrátorom offsetových transakcií je ministerstvo obchodu a priemyslu.
Grécko: Postup pri navrhovaní, schvaľovaní, uzatváraní a realizácii offsetových obchodov upravuje Dekrét prezidenta republiky z roku 1989, pričom už samotný návrh musí obsahovať prínosy offsetu podľa smerníc ministerstva obrany. Offsety sa využívajú pri obchodovaní s vojenským materiálom, či už ide o transfer technológií, investície do obranného priemyslu alebo výrobu výrobkov dvojakého použitia.
Portugalsko: Platí vyhláška ministerstva obrany, podľa ktorej pri investíciách vo vojenskej oblasti, ktoré presiahnu 5 miliónov eur, ministerstvo vyžaduje od dodávateľa zariadení, zbraní alebo služieb kompenzáciu, ktorá je v rovnakom objeme alebo vyššom (nikdy nie nižšom), ako je hodnota dodaného tovaru či služieb. O kompenzačných obchodoch rozhoduje Národná komisia pre kompenzáciu (pri Rade ministrov), zložená zo zástupcov ministerstva obrany a ministerstva hospodárstva; predsedom je generál zodpovedný za logistické zabezpečenie. Od 2. mája 2003 platí novela zákona o obrane, kde sa offsety priamo nespomínajú, no uvádza, že investície sa môžu realizovať v akejkoľvek kontraktačnej forme povolenej zákonmi krajiny, ktorá vyhovuje národným záujmom. Hlavným zámerom komisie je v rámci kompenzačných operácií prioritne zabezpečiť získanie špičkových technológií, ktoré sa uprednostňujú pred priamymi zahraničnými investíciami a inými formami offsetových programov.
Rakúsko: Podmienky väzbového obchodu upravuje smernica, ktorá nemá vo vzťahu k obstarávaniu formu zákona ani nariadenia. Je to skôr všeobecne záväzné pravidlo pri obstarávaní tovarov a služieb na bezpečnostné účely. Vo všeobecnosti by mala kompenzácia obstarávania dosiahnuť minimálne 100 percent hodnoty kontraktu. Ťažiskovými bodmi zamerania väzbových obchodov sú technologické transfery, podpora exportnej výkonnosti, priame zahraničné investície, vytváranie nových pracovných miest a pod.
Krajiny bez právnej úpravy offsetov
Španielsko: Neexistuje legislatívna úprava pre obchodné operácie s kompenzáciou typu offset. Ich realizáciu má plne v kompetencii ministerstvo obrany, bez účasti ministerstva hospodárstva. Všetky operácie obchodu so špeciálnou technikou však prechádzajú schvaľovaním osobitného útvaru ministerstva hospodárstva, ktorý má negociovať a sledovať plnenie Zmlúv o priemyselnej spolupráci a kompenzáciách, reprezentovať národné priemyselné záujmy v programoch spolupráce a pomáhať španielskemu obrannému priemyslu pri exportných operáciách.
Taliansko: Zákonne upravený postup pri nákupoch obranného materiálu, pokiaľ ide o offsety, nemá. Možnosť vyžadovať offsetové nákupy sa zvažuje individuálne podľa objemu nákupu, teritória pôvodu tovaru, obchodnej bilancie s týmto teritóriom a pod. O podmienkach offsetu rozhoduje ministerstvo obrany.
Švédsko: Problematiku offsetov nemá upravenú zákonom, vyhláškou alebo nariadením. Podmienky sa vyjednávajú a nastavujú podľa toho-ktorého prípadu. Na dodávky či investície v rámci offsetu sa nevzťahuje zákon o verejnom obstarávaní.
Veľká Británia: Pre túto oblasť nemá záväznú legislatívnu normu. Platia usmerňujúce pravidlá (Smernica pre offsety), ktoré vydalo ministerstvo obrany.
Kde sa offsety nemôžu využívať
Nemecko: Na vykonávanie offsetových programov neboli prijaté osobitné legislatívne normy, naopak, Nemecko považuje uzákonenie offsetových programov za previnenie voči trhovému hospodárstvu, za protekcionistický prvok, ktorý navyše ovplyvňuje medzinárodný trh práce.
Francúzsko: Systém obstarávania tovarov, služieb a prác s využitím offsetových programov nie je vo Francúzsku zaužívaný a doslova ho vládne organizácie označujú za neodporúčaný s odôvodnením, že je to "doplnkový program" k vládnym zákazkám a nie je iniciovaný ako čistý obchodný prípad, ktorý sa vymyká klasickému ponímaniu obchodného prípadu. V minulosti sa však tieto formy obchodov uplatňovali v súvislosti s obchodnými operáciami v krajinách Blízkeho a Stredného východu, v súčasnosti sa nerealizujú.

Zdroj: MH SR Tému pripravil Ivan Špáni
Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/servisne-prilohy, menuAlias = servisne-prilohy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
02. máj 2024 15:23