24.01.2017, 00:00

Upratovanie po Počiatkovi. Kvôli podozreniu z predraženia padnú tendre za 99 miliónov

Minister Árpád Érsek hľadá cestu, ako zrušiť súťaže na tri systémy z oblasti výstavby.

Upratovanie po Počiatkovi. Kvôli podozreniu z predraženia padnú tendre za 99 miliónov

Po exministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi zostala na stole skupina nedoriešených IT tendrov. Tri súťaže na „stavebné“ elektronické systémy v odhadovanej cene 99 miliónov eur by chcel „upratať“ nový minister Árpád Érsek.

Podľa informácií HN plánuje Érsek všetky tri tendre zrušiť. Dôvod: možné predraženie.

Drahšie ako v Česku
Medzi trojkou IT systémov je aj atlas pasívnej infraštruktúry, ktorý má zmapovať telekomunikačné a inžinierske siete na Slovensku. Výkonný riaditeľ platformy Slovensko. Digital Ján Hargaš upozorňuje, že cena za systém je privysoká. „Na vybudovanie atlasu pasívnej infraštruktúry, ktorý sa nakupuje za 48 miliónov vrátane prevádzky, odhadovali v Česku štyri milióny eur a následne milión eur na prevádzku každý rok. To je veľký nepomer,“ povedal.

Ministerstvo sa momentálne k súťažiam detailnejšie vyjadrovať nechce, tendre momentálne oficiálne vyhodnocuje. Celá situácia má totiž háčik – dve súťaže už majú víťazov. Atlas by mal realizovať Slovak Telekom a projekt s názvom Informačný systém výstavby zase spoločnosť Asseco Central Europe. Tretím systémom je register bytov, ktorý ešte nemá víťaza.

Súdny spor
Partner advokátskej kancelárie TaylorWessing Andrej Leontiev hovorí, že pokiaľ ministerstvo zmluvy s úspešnými uchádzačmi ešte neuzavrelo, môže súťaž zrušiť, no musí mať primerané dôvody. „V najhoršom prípade môže hroziť obstarávateľovi súdny spor o náhradu škody, spôsobenú ,víťazovi‘, ak neboli dané zákonné dôvody na zrušenie súťaže,“ vysvetlil. Či na to ministerstvo právo má, sa podľa neho nedá z dostupných dokumentov posúdiť.

V decembri podobne rušila súťaž na svoj informačný systém za 70 miliónov eur Sociálna poisťovňa. Ako dôvod uvádzala zmenu okolností, za ktorých bolo verejné obstarávanie vyhlásené.

Konkrétne si poisťovňa nebola istá, či na informatizáciu dostane eurofondy. Inak jej hrozilo, že by si musela projekt platiť z vlastného vrecka. „Nie je teda rozdiel medzi zrušením súťaže Sociálnou poisťovňou a ministerstvom. Len to potrebuje identifikovať okolnosti alebo dôvody, pre ktoré by tieto súťaže mohlo zákonným spôsobom zrušiť,“ dodal Andrej Leontiev.

Už ho raz rušili
Najznámejší z projektov – atlas pasívnej infraštruktúry – pritom mal už v auguste zrušiť vtedajší minister dopravy Roman Brecely. No nestalo sa tak, a hoci sa atlas vrátil do fázy, kde sa analyzuje, z akých zdrojov bude vlastne brať údaje, tender zrušený nebol.

Chýbajú materiály
Ján Hargaš tvrdí, že atlas a Informačný systém výstavby chce štát nakupovať napriek tomu, že nemá schválené a zverejnené podporné štúdie, ktoré by vysvetlili, prečo potrebujeme práve takéto veľké a drahé systémy. „Elektronizáciu v týchto oblastiach by občania privítali, ale postup, aký sa zvolil pri nákupe je nedôveryhodný a naozaj zaváňa veľkým predražením,“ uzavrel.

Tri systémy na ministerstve dopravy

Register bytov: 7 miliónov eur
Ide o databázu stavu bytových priestorov. Rezort dopravy si od nej sľubuje lepší prehľad kvôli rozvoju bytového fondu. Súťaž ešte nemá víťaza a podľa zdroja z ministerstva by sa mohol tento tender rušiť najjednoduchšie. Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského, ktorý sa venuje aj elektronickým systémom z dielne rezortu, by takýto register nebol na škodu.

Tvrdí, že samosprávy a kataster síce poskytujú niektoré údaje o bytoch na základe daňových priznaní, ale to je málo. „V katastri chýbajú detaily, ako napríklad výmera bytu alebo povinné parkovacie miesta. Niekedy sa stávalo, že to isté parkovisko sa použilo pri kolaudácii na ďalší a ďalší dom,“ hovorí Drahovský. Teraz vidno problémy s chýbajúcimi údajmi pri parkovacej politike, kedy by ku každému bytu malo byť priradené parkovacie miesto. Register bytov však neexistuje.

Výstavba: 44 miliónov eur
Projekt s názvom Informačný systém výstavby má zjednodušiť život tým občanom, ktorý chcú stavať. Systém má umožniť elektronickú komunikáciu medzi stavebnými úradmi a verejnosťou. Občanov má tiež zapojiť do územného plánovania v regiónoch. Tender vyhrala firma Asseco Central Europe ešte pred rokom.

Podľa Ondreja Mateja z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo treba súťaž zrušiť. Slovensko viac ako informačný systém potrebuje zjednodušenie stavebných povolení, čo si vyžaduje zmenu stavebného zákona. Matej tvrdí, že ten by mal riešiť čierne stavby, odvolávacie lehoty a ďalšie veci. „Najviac bije do očí zodpovednosť za stavbu, ktorá nie je na pleciach toho, kto to naprojektoval. Napríklad Rakúšania majú jeden stupeň projektovej dokumentácie, my máme štyri a aj tak to nefunguje,“ povedal odborník.

Atlas pasívnej infraštruktúry: 48 miliónov eur
Nie je jasné, aký je cieľ projektu atlas pasívnej infraštruktúry – zhodujú sa experti. Jozef Drahovský hovorí, že termín pasívna infraštruktúra je totiž veľmi široký. Atlas by mal podľa neho pasívne opísať celé Slovensko na technickej úrovni, teda kompletnú dopravnú, inžiniersku a telekomunikačnú sieť. Ak by to tak bolo, pomohlo by to občanom zorientovať sa, čo vlastne nájdu, keď zakopú na pozemku do zeme.

Drahovský pripomína, že napríklad inžinierske siete vypadli z katastrálnych máp niekoľko rokov dozadu, čo spôsobuje pri stavbách problémy. Súťaž vyhral pred rokom Slovak Telekom.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.