17.09.2013, 00:00

Zvolenská už vybrala prevádzkovateľa záchranných vrtuľníkov

Už aj Bratislavský a Trenčiansky kraj má zabezpečenú leteckú záchrannú službu. Ako HN informovalo ministerstvo zdravotníctva, jeho šéfka Zuzana Zvolenská zhruba pred hodinou podpísala posledné dve licencie. "Pozíciu si obhájila AIR -- TRANSPORT EUROPE, Poprad," dodala hovorkyňa Zuzana Čižmáriková.

Platnosť popradskej spoločnosti vypršala ešte minulý týždeň vo štvrtok a oba kraje tak zostali bez vrtuľníkových záchraniek. Tender na nového prevádzkovateľa sa pritom začal ešte v máji. Podľa analytika INEKO Dušana Zachara sa absencii záchranných vrtuľníkov dalo vyhnúť dočasným poverením prevádzkovania pôvodnými poskytovateľmi. Ministerstvo to však poprelo, že to nie je možné. "Licencie sú platné na určité obdobie, ktoré nepozná žiadne prechodné ustanovenia," dodala Čižmáriková.

Zomrela v sanitke

Podľa televízie Markíza na niekoľkodňovú absenciu vrtuľníkovej záchranky v hlavnom meste pri piatkovej autonehode doplatila ťažko ranená Žaneta Masaryková. Tá totiž pre rozsiahle poranenia potrebovala prevoz zo skalickej nemocnice do bratislavskej. Namiesto vrtuľníka po ňu však prišla záchranka, v ktorej zomrela. "Šokovalo nás, že vraj pre ňu nemôžu poslať vrtuľník, lebo majú neplatnú licenciu. Keby ju rýchlo previezli, ešte by mala šancu na prežitie," povedal pre Markízu brat mŕtvej Pavol Masaryk.

Skalická nemocnica, ktorá zariaďovala Masarykovej prevoz, HN neodpovedala, či by sa jej šance na prežitie zvýšili, ak by po ňu prišiel vrtuľník. "V zmysle zákona nemôžeme poskytovať akékoľvek informácie týkajúce sa pacientov. Získať ich môžu iba oprávnené osoby, napríklad rodinní príslušníci," povedal námestník riaditeľa Fakultnej nemocnice Skalica Daniel Vidovič.

Ministerstvo zdravotníctva aj Operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby tvrdia, že letecký prevoz by jej život nezachránil. "Záchranka bola pri pacientke do deviatich minút, čo je nadštandardný čas. V prípade vrtuľníka by to bolo zhruba 30 minút," povedal hovorca Operačného strediska Boris Chmel.

Stačili by tri strediská

Napriek tomu, že ministerstvo štyri roky vedelo, kedy končia prevádzkovateľom licencie, Bratislavský a Trenčiansky kraj zostali bez zabezpečenej leteckej záchrannej služby päť dní. Rezort upokojoval ľudí, že sa nemusia ničoho obávať a v prípade potreby sa o nich postará vrtuľník z iného bodu, prípadne sanitka.

Ak by to tak naozaj bolo, podľa Zachara potom vzniká otázka, či je nutné financovať až sedem stredísk vrtuľníkových záchraniek. "Na porovnanie, v rokoch 1995 až 2006 existovalo na Slovensku päť stredísk leteckej záchrannej služby, v Česku je momentálne 10 stredísk a v Poľsku dokonca len 18. Ak by sme zvolili podobnú hustotu, meranú či už podľa obsluhovanej rozlohy alebo počtu obyvateľov ako v Poľsku, postačovali by pre Slovensko tri strediská."

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.