Z domova odchádzali ako neznámi, v zahraničí sa vypracovali na špičky vo svojich odboroch. V seriáli Slovenský recept na úspech vám prinášame príbehy našich úspešných rodákov.
Inštitút, ktorý v Česku založil, školí špičkových manažérov nadnárodných koncernov. Dostávajú od neho lekcie, ako zvládať nástrahy veľkého biznisu. „Máme vyše stovky klientov z výroby, obchodu, služieb či bankovníctva. Sú medzi nimi napríklad Tesco, Zentiva, ING či Pepsi-Cola,“ hovorí Štefan Medzihorský. Ten v Prahe už dve desaťročia šéfuje vychytenému Podnikateľskému inštitútu Pyramida, ktorý si získal obľubu medzi šéfmi veľkých korporácií.
Rodák z Bratislavy je okrem toho zakladateľom a rektorom Vysokej školy aplikovanej psychológie v českom Terezíne.
V hre sú milióny
Školenia, tréningy, vzdelávacie cykly, rozvojové programy či firemné poradenstvo. To všetko spoločnostiam zabezpečuje Medzihorský so svojimi kolegami z podnikateľského inštitútu. Ako pripomína, v súčasnosti zaznamenáva čoraz väčší záujem o rozsiahle analýzy a personálne audity, ktoré umožňujú podrobne zmapovať situáciu v klientskej spoločnosti.
Inštitút potom spoločne s klientom pomenuje jeho skutočné potreby. Na ich základe vytvoria komplexné vzdelávacie a rozvojové projekty.
Misiou inštitútu je podľa Medzihorského pomôcť klientovi k úspechu v jeho biznise. „Spoločnosti týmito školeniami investujú peniaze do svojho rozvoja, zvýšenia kvality a výkonnosti práce i riadenia – to znamená do svojich ľudí, do svojho rastu a expanzie na trhu. Podľa veľkosti spoločnosti a rozsahu služieb sa tieto investície pohybujú rádovo v miliónoch,“ hovorí Medzihorský.
Svoj podnikateľský inštitút Medzihorský rozširuje v tomto roku aj o výučbu a tréningy z oblasti firemného a individuálneho poradenstva, koučingu či mediácie. „Máme tiež v pláne otvoriť si pobočku na Slovensku,“ hovorí o budúcnosti svojho biznisu.
Priekopník a učiteľ
Medzihorský je vo svojom odbore priekopníkom. Najväčší podiel v jeho inštitúte od založenia začiatkom 90. rokov mali tréningy efektívneho správania, komunikácie a asertivity. Tá v tom čase zažívala boom. „Patrili sme k prvým, ktorí začali učiť metódy zdravého sebavedomia a sebapresadenia. Napísal som aj knihu Asertivita, ktorá bola v tejto oblasti zrejme prvou na trhu v Československu,“ opisuje Slovák svoje začiatky.
Jeho cesta k úspechu nebola ľahká. Ako mladý absolvent bratislavskej farmácie nastúpil do spoločnosti Léčiva ako majster výroby injekcií. Popritom v Prahe diaľkovo vyštudoval psychológiu. Hneď po jej absolvovaní vytvoril vo firme psychologické laboratórium.
Neskôr inicioval školenie majstrov i vedúcich. Začal tiež vyučovať na viacerých vysokých školách doma i v Česku. To ho časom podnietilo k tomu, aby spolu s ďalšími psychológmi založili Vysokú školu aplikovanej psychológie, kde bol zvolený za rektora.
A aký je Medzihorského recept na úspech? „V správnom pomere sú v ňom namiešané ingrediencie ako túžba po poznaní, maximálne využívanie svojich schopností, slušnosť, podnikavosť a cieľavedomosť. Dôležitý je aj manažérsky princíp: byť vľúdny a tolerantný k ľuďom, a súčasne dôsledný, neústupný k úlohám a cieľom, ktoré majú plniť,“ dopĺňa Štefan Medzihorský.