StoryEditor

Nehody čakajte na malých cestách

29.10.2009, 23:00
Vodiči by si v zime mali dať pozor najmä na cesty nižšej kategórie, ale aj na horské priechody.

Poľadovica, sneh a skrížené kamióny na horských priechodoch sú najväčším postrachom motoristov v zime. Najnebezpečnejšie úseky však nie sú tie, na ktorých je najviac snehu, ale tie, kde je najhustejšia premávka. Podľa Vladimíra Michala zo Stella Centra zima sa najviac prejavuje na cestách nižšej kategórie, ktoré cestári nepovažujú za prioritné a čistia ich až ako druhé v poradí po hlavných ťahoch. "Kvôli zime sú nehodovejšie cesty, ktoré sú horšie udržiavané, alebo je na nich slabšia premávka. Vznikajú tam časté nehody, ale menšie, a nie natoľko vážne. Sú to skôr ťukance alebo sa stane, že auto vyletí z cesty kvôli poľadovici,“ hovorí Michal.

Čakanie na priechodoch
V zime k nebezpečným úsekom pribúdajú horské priechody, ktoré v lete nie sú problém. Podľa Michala však nevynikajú vyššou nehodovosťou, ale dlhým čakaním pre skrížené kamióny. "Nevidím problém v slovenských vodičoch kamiónov, ale najmä v Maďaroch, Turkoch a Poliakoch. Mnohí jazdia na letných pneumatikách, aj keď je 20 centimetrov snehu alebo 40-stupňová horúčava.“

Za najnehodovejšie úseky Stella Centrum označuje hlavné ťahy v okolí Trenčína, Žiliny, Lučenca, Michaloviec alebo cestu medzi Nitrou a Zlatými Moravcami, ktorú mnohí vodiči nazývajú cesta smrti. "Na tomto úseku je zdanlivo rovina, ale sú tam aj menšie kopce a často vodiči precenia sily svojho auta pri predbiehaní alebo nepredvídajú natoľko,“ vysvetľuje Vladimír Michal. Podľa neho k najnehodovejším úsekom v minulosti patrila aj cesta medzi Svitom a Popradom. "Ale keď otvorili obchvat, odvtedy sme tam väčší počet nehôd nezaznamenali. Dá sa povedať, že tam tá diaľnica pomohla.“ Naopak problémový kúsok sú výjazdy z cesty prvej triedy na rýchlostnú komunikáciu v okolí Žarnovice.

Polícia spozornie
Jedna z najdôležitejších slovenských dopravných tepien - diaľnica D1, je podľa Michala pomerne bezpečná. "Nedá sa povedať, že by diaľnica bola v zimnom období viac nehodová alebo menej. Pred pár rokmi medzi Bratislavou a Trnavou síce bola hromadná dopravná nehoda, diaľnica ostala dlho zatvorená, ale to bola vyslovene výnimka.“ Oveľa problémovejší je podľa neho diaľničný obchvat okolo hlavného mesta, ale aj iné bratislavské miesto. "Za posledný týždeň sa z tradičného nehodového miesta na obchvate z Prístavného mosta na Zlaté piesky presunul väčší počet nehôd na most Lafranconi,“ dodáva Michal.

Najnebezpečnejšie úseky sú pod zvýšeným dohľadom polície, tvrdí policajný hovorca Martin Korch. "Robíme si analýzy dopravnej nehodovosti a podľa jej vývoja v tej-ktorej lokalite tým úsekom venujeme zvýšenú pozornosť.“ Podľa neho počasie výrazne ovplyvňuje situáciu na cestách, odôvodňovať zimnú nehodovosť len snehom a ľadom však nechce. "Nehody sa v podstate stávajú všade. Závisí to najmä od toho, ako sa vodiči prispôsobia situácii v cestnej premávke.“ Korch hovorí, že polícia si posvieti aj na nezodpovedných vodičov kamiónov, ktorí cez horské priechody jazdia na letných pneumatikách. "Podľa toho, ako sa bude vyvíjať počasie, budeme sa venovať aj tomuto.“

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
26. apríl 2024 17:38