StoryEditor

Vláčiky? Išlo mi o verejný záujem

23.05.2007, 00:00

Hoci ste v kauze vláčiky nespáchali trestný čin, podľa vyšetrovateľa bývalé vedenie rezortu dopravy presadzovalo v tendri ponuku konkrétnej firmy. Je toto verejný záujem?
-- Konal som len vo verejnom záujme a v záujme štátu.
Vyšetrovateľ však vyhlásil, že ste konali neadekvátne, nie v súlade so zákonom. Navyše ste absolvovali niekoľko stretnutí s firmou Alstom, ktorej záujmy ste mali presadzovať. Nevylučuje sa to s verejným záujmom?
-- Ja som sa v živote nestretol s firmou Alstom. Stretol som sa s človekom, ktorý vysvetľoval, prečo je nejaká ponuka výhodná a prečo iná menej výhodná. Mne išlo len o to, že ponuka Alstomu bola skoro o miliardu lacnejšia. Chcel som si nechať vysvetliť, prečo.
Nemali ste sľúbený aj osobný prospech?
-- Nie. Alstom presviedčal len tým, že nielen cena je výhodná, ale aj prevádzkové náklady sú porovnateľné s inými. Nešlo mi do hlavy, prečo železnice nechcú prijať lacnejšiu ponuku. Pýtal som sa, ako vysvetlíme voličom, prečo sme vybrali ponuku o miliardu drahšiu. Nikdy sa mi toto vysvetlenie nedostalo.
Naznačujete tým, že nekalé praktiky boli skôr na strane železničiarskej komisie, ktorá vybrala výhercu?
-- Dokázať to nemôžem.
Ministerstvo dopravy je lukratívny rezort. Cítili ste často tlaky lobistov?
-- Nedá sa povedať, že priamo tlaky. Mne šlo vždy o najnižšiu cenu. Neradi ma počúvali, že niečo, čo nie je najlacnejšie, treba odmietnuť. Myslím, že aj moje odvolanie bolo preto, lebo som nebol pohodlný pre mnohé takéto skupiny.
Ako fungoval lobing za vašich čias?
-- Cez vytváranie verejnej mienky, cez médiá. Objavia sa nejaké články, ktoré hovoria, aké je toto skvelé a nejakí odborníci na ministerstve tomu nechcú rozumieť. Alebo začujete, že niekto niečo vychvaľuje, aké by to bolo výhodné.

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
26. apríl 2024 09:11